گزارش بازارکار Open Source در سال 2020

گزارش بازارکار Open Source در سال 2020

 

Opensource job

 

بنیاد لینوکس و edX، شرکت پیشرو دوره‌های آنلاین، گزارش مشاغل متن باز سال 2020 را در تاریخ 26 اکتبر منتشر کردند. حوزه متن‌باز با وجود چالش‌های اقتصادی و تجاری، همچنان به عنوان یک پیشرو در محیط انتخابی توسعه نرم‌افزار در بین SMB  ها و شرکت‌های اقتصادی، جایگاه خود را حفظ کرده است.

همانگونه که مشاهده می‌شود، سال 2020 برای مشاغل بزرگ و کوچک یک سال بسیار دشوار بوده ‌است، COVID-19  چالش های زیادی را ایجاد کرده که ثبات مالی را برای سازمان ها و افراد به خطر انداخته است، بسیاری از آنها به دلیل شکست در تجارت و کاهش کلی درآمد، شغل خود را از دست داده‌اند. با این وجود، علی‌رغم رکود اقتصادی، داشتن مهارت در فناوری‌های متن‌باز برای کارفرمایانی که حتی در این اوقات عدم اطمینان نیز در تلاش برای استخدام متخصصان فناوری اطلاعات هستند، بسیار مطلوب می‌باشد.

نتایج گزارش مشاغل متن‌باز سال 2020، با مشارکت edX و بنیاد لینوکس، تغییر اولویت های استخدام سازمان ها به سمت فناوری‌های بومی ابری و افزایش استفاده از راه ‌حل های متن‌باز را علی‌رغم چالشهای جدی که در حال حاضر پیش روی مشاغل و نکات مثبت فناوری اطلاعات است، برجسته کرده‌ است.

 

نکات کلیدی موجود :

  • استخدام به دلیل COVID-19 کاهش یافته است، اما متوقف نشده است

با وجود بیماری همه گیرCOVID-19، تقاضا برای مهارت های فناوری متن‌باز در حال افزایش است. 37 درصد از مدیران استخدام می‌گویند که در شش ماه آینده متخصصان IT بیشتری استخدام می‌کنند.

  • آموزش آنلاین در دوره  COVID-19 محبوبیت بیشتری پیدا کرده است

اکنون 80٪ از کارفرمایان گزارش می‌دهند که دوره‌های آموزشی آنلاین را برای یادگیری نرم افزارهای متن باز برای کارمندان خود ارائه می‌دهند، در حالی که این موضوع در دو سال پیش 66٪  گزارش شده بود.

  • گواهینامه‌های بین المللی از قبل مهم تر شده‌اند

52 درصد از مدیران استخدام احتمالاً شخصی را که دارای گواهینامه است استخدام می‌کنند، این در حالی است که دو سال پیش این میزان 47 درصد بود. آنها حتی حاضر هستند برای گواهینامه‌ها نیز هزینه بپردازند. 74٪ از کارفرمایان اکنون پیشنهاد پرداخت هزینه گواهینامه های کارمند را دارند، این در حالی است که این میزان در سال 2018 چیزی حدود 55٪، 47٪ در سال 2017 و تنها 34٪ در سال 2016 بوده است.

  • استعداد متن باز واجد شرایط هنوز هم کم است

93 درصد از مدیران استخدام، ناتوانی در یافتن استعداد کافی با مهارتهای متن باز را گزارش می‌کنند، این در حالی است که دو سال پیش این عدد 87 درصد بود.

  • افزایش درخواست مهارت های DevOps

جوانب مثبت DevOps آن را به بیشترین تقاضای شغلی رسانده است، 65٪ از شرکتها به دنبال استخدام استعدادهای بیشتر       DevOps هستند، در حالی که این عدد در سال 2018 چیزی حدود 59٪ بوده است.

  • فناوری رایانش ابر همچنان داغ هستند

از نظر حوزه‌های دانش، مدیران استخدام گزارش می‌دهند که دانش در مورد فناوری‌های ابری متن باز مهم ترین تأثیر را دارد. احتمال استخدام متخصصین این حوزه بالای 70٪ است، در حالی که این رقم در سال 2018 چیزی حدود 66٪ بوده است.

بطور خاص، 81٪ از مدیران استخدام می‌گویند که استخدام استعداد های متن‌باز در اولویت قرار دارد. 56٪ از مدیران استخدام در نظر دارند که در شش ماه آینده استخدام خود را در موارد مثبت متن‌باز افزایش دهند.

همانطور که یک نظرسنجی اخیر در Red Hat نشان داده است، 86٪ از رهبران IT اظهار کردند که نوآورترین شرکتها از نرم افزارهای متن‌باز استفاده می‌کنند و راه‌حلهای با کیفیت بالاتر، هزینه کمتر برای مالکیت، امنیت بهتر و قابلیتهای بومی ابری را از مهمترین دلایل آن می‌دانند. بنابراین، حتی در این مواقع حساس، تقاضا برای استعداد های متن‌باز، بیشتر از هر زمان دیگری است.

با وجود تغییراتی ایجاد شده در اقتصاد، 77٪ از پاسخ دهندگان در آن نظرسنجی گفته‌اند که طی 12 ماه آینده، آنها این کار را خواهند کرد و قصد دارند استفاده خود را از نرم افزار های متن‌باز افزایش دهند. همانطور که پاسخ دهندگان ما نشان داده‌اند، این افزایش استفاده برای فناوری‌هایی مانند کانتینرها، یادگیری ماشین و سرمایه‌گذاری مداوم در DevOps، شبکه‌های ابری، لینوکس، امنیت می‌باشد. حوزه‌های دانش با بالاترین تقاضا برای تخصص، تصمیمات استخدام آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

93٪  از مدیران استخدام گزارش کردند که در یافتن کارکنانی که توانایی استفاده از برنامه های متن‌باز را داشته باشند، دچار مشکل شده‌اند. در واقع، 63٪ می‌گویند که سازمانهای آنها از پروژه‌های متن‌باز با کد یا منابع دیگر پشتیبانی می‌کنند فقط برای اینکه بتوانند افرادی را با مهارتهای نرم افزاری جذب کنند. در سال 2018، فقط 48٪ این کار را انجام می‌دادند.

لینوکس،DevOps ، Cloud  و امنیت شما را در مجموعه مهارتهای مورد نظر کارفرمایان قرار خواهند داد. 74% از مدیران استخدام می‌گویند که لینوکس بیشترین تقاضا را در بین بقیه مهارت ها دارد و کانتینرها با 69٪ در جایگاه دوم قرار دارند (در حالی که در سال 2018 چیزی بین 64٪ بودند). امنیت نیز همچنان با 48٪ (تقریباً بدون تغییر از 49% در سال 2018) دارای اهمیت خاصی در میان کارفرمایان هست.

تخصصDevOps  به بالاترین درجه شغلی مد نظر مدیران استخدام تبدیل شده است. 65٪ از آنها به دنبال استخدام استعداد‌های DevOps هستند. این امر، تقاضا برای نیرو‌های توسعه‌دهنده را برای اولین بار در تاریخ به دومین جایگاه استخدامی (59%) رسانده است. مهندسان با 56٪ و بعد از آن معماران با 41٪ پر تقاضا ترین نقش ها هستند.

اما جایگاه شغلی  SysAdminsبا افت گسترده‌ای روبرو شده‌ است، آمار آنها از 49٪ در سال 2018 به 35٪ در سال جاری رسیده است.

این موضوع احتمالاً به این دلیل است که SysAdmin ها در حال انتقال از مشاغل سنتی سرور محور خود به حوزه گسترده تری مثل DevOps هستند. متخصصان متن باز نیز در درک روشهای DevOps یک ضرورت فزاینده را گزارش می‌دهند. 75 درصد گزارش کردند که امروزه از شیوه‌های DevOps در کار خود استفاده می‌کنند، در حالی که دو سال پیش این عدد 58 درصد بیشتر نبود.

متخصصان متن باز می‌خواهند آموزشهایی را برای یادگیری مهارتهای جدید و توسعه شایستگی با گواهینامه ها با تاکید بیشتر بر دوره های آنلاین داشته باشند.

اهمیت آموزش آنلاین در عصر COVID-19 بسیار زیاد شده است. اکنون 80٪ از کارفرمایان گزارش می‌دهند که دوره‌های آموزشی آنلاین را برای یادگیری ابزار های متن باز برای کارمندان خود ارائه می‌دهند، این در حالی است که دو سال پیش این عدد 66٪ بوده است. آموزش همچنان بهترین روش برای پیشرفت به صورت حرفه‌ای می‌باشد.

جالب اینجاست که حمایت از کارمندان برای شرکت در کنفرانسهای فنی از گزینه سوم به دومین گزینه منتقل شده است و از 56٪ به 65٪ افزایش یافته است. این امر می‌تواند نشانگر دسترسی و مقرون به صرفه بودن بسیاری از کنفرانس ها به دلیل انتقال به قالبهای مجازی باشد.

70% از مدیران استخدام گزارش می‌دهند كه كارمندان در این سال آموزش بیشتری را برای متن باز درخواست كرده اند، در حالی که این میزان در سال 2018 حدود 64٪ بوده است.

متخصصان متن باز گزارش می‌دهند که بیشترین پیشرفت حرفه‌ای خود را از طریق منابع رایگان، از جمله وبینارهای آنلاین رایگان، آموزشها و مطالب نوشته شده به دست می‌آورند، با 77٪ استفاده از این منابع. 68٪ دوره‌های آموزش آنلاین را می‌گذرانند و نیمی از پاسخ دهندگان برای بهبود مهارت های خود حضور در کنفرانس های فنی را گزارش می‌دهند.

 

نتیجه‌گیری :

نظرسنجی امسال شامل پاسخ بیش از 175 مدیر استخدام در شرکت های مختلف، مشاغل کوچک و متوسط (SMB)، سازمانهای دولتی در سراسر جهان، بعلاوه بیش از 900 متخصص متن‌باز می‌باشد. این گزارش شامل چندین پیشرفت قابل توجه برای هم شرکت ها و هم همکاران متن‌باز است. اولین اقدام بزرگ، رشد تقاضای DevOps است.

این گزارش همچنین نشان داده است که در پی قرنطینهCOVID-19، تقاضا برای مهارت های ابری همچنان در حال افزایش است. سالها است که شرکت ها در مورد اجرای روشهای توسعه Agile و حذف سیلوها بین توسعه‌دهندگان و تیمهای عملیاتی صحبت می‌کنند. به نظر می‌رسد که نقطه اوج اینجاست، زیرا این انتقال به ثمر رسیده است.

 

EN / FA

فناوران آنیسا

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا | تمامی حقوق این سایت تحت مجوز GFDL برای فناوران آنیسا محفوظ است.
design by www.digitaldesign.ir