جشنواره روز آزادی نرم افزار تهران

کار بران نرم‌افزارهای آزاد روز آزادی نرم‌افزار (به انگلیسی:Software Freedom Day) را جشن می‌گیرند. هدف اصلی این جشن‌ها، معرفی این مفهوم به دیگران و تشویق آن ها به استفاده از نرم‌افزار های آزاد است.

اولین بار این روز در ۲۸ اوت سال ۲۰۰۴ توسط ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن گرفته شد. امسال ۲۷۱ گروه کاربری در سراسر دنیا این روز را جشن می‌گیرند. امسال بجز تهران این جشن توسط گروه‌ های فعال کاربری شاهین‌ شهر، اصفهان، کرج و دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود یا تاکنون (۳۰ شهریور) شده است. امسال بنیاد دانش آزاد مجری برگزاری این جشن در تهران می باشد.

 

جشنواره‌ روز آزادی نرم‌افزار سال ۱۳۹۲ در تهران با حمایت سازمان فناوری اطلاعات و سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران و مرکز توسعه و بکارگیری نرم‌افزار های آزاد/متن‌ باز و با محوریت آشناسازی جامعه با نرم‌افزار آزاد و بررسی تفاوت‌ های آن با سایر سیستم‌ های موجود، در تاریخ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸ الی ۱۶:۳۰، در دو بخش کارگاه‌ های تخصصی و ارائه‌ ها برگزار خواهد شد. به‌صورت همزمان این جشن در تاریخ ۳۰ شهریور در بسیاری از نقاط دنیا با تمرکز بر نرم‌افزار های آزاد برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان می‌باشد.

 تعریف نرم‌افزار آزاد

 تعریف نرم‌افزار آزاد، توسط ریچارد استالمن نوشته شد و بنیاد نرم‌افزار آزاد آن‌ را منتشر نمود. در نرم‌افزار آزاد، موضوع آزادی است نه قیمت. اولین تعریف در فوریه ۱۹۸۶ منتشر شد. مرجع رسمی انتشار آن در حال حاضر قسمت فلسفی سایت پروژه گنو می‌باشد که از آوریل ۲۰۰۸ تا کنون به ۳۹ زبان ترجمه شده‌است. نرم‌افزار آزاد در مورد آزادی کاربران برای اجرا، کپی، توزیع، بررسی، تغییر و بهبود دادن نرم‌افزار می‌باشد. بطور دقیق‌تر نرم‌افزار آزاد به چهار نوع آزادی برای کاربران یک نرم‌افزار اشاره می‌کند:

۱- آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظوری.

۲- آزادی برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود. دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.

 ۳- آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن، بنابراین شما می‌توانید به همسایگان خود کمک کنید.

 ۴- آزادی برای بهبود برنامه و انتشار این تغییرات برای عموم، بنابراین تمام جامعه از آن بهره می‌برند. دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.

در صورتی برنامه‌ای یک نرم‌افزار آزاد به شمار می‌آید که کاربران آن همه این آزادی‌ها را داشته باشند. بنابراین شما باید برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن، خواه با اصلاحات و تغییرات و خواه بدون آن، خواه رایگان و خواه در ازای دریافت وجهی، برای هر شخصی و در هر جایی آزاد باشید. آزاد بودن برای انجام این کارها (در میان کارهای دیگر) به این معنی است که شما مجبور به درخواست و پرداخت هزینه برای مجوز نیستید.

شما همچنین باید این آزادی را داشته باشید تا در برنامه تغییراتی ایجاد کنید و حتی بدون اشاره به وجود آنها، از آنها بطور خصوصی و برای کار خود استفاده کنید. اگر هم تغییرات خود را منتشر کردید، نباید ملزم به اعلام آن به شخص خاص و یا به روش خاصی باشید.

 منبع: http://sfd.fsug.ir/1392


چاپ   ایمیل

EN / FA

فناوران آنیسا

تهران، میدان آرژانتین، خ وزرا، کوچه هشتم، یحیوی، پلاک ۴

 اطلاعات تماس:

  • 021-88716168
  • 021-88712172
  • 0910-8555111

info @ anisa.co.ir

© فناوران آنیسا | تمامی حقوق این سایت تحت مجوز GFDL برای فناوران آنیسا محفوظ است.
design by www.digitaldesign.ir